Captain Fantastic i Malmö

thumbnail_24323

Förra fredagen åkte jag och min familj till Malmö för att se Captain Fantasic på bio. Innan biobesöket var vi på Rosengård och käkade falafel. Jag har varit där tidigare och både maten och priserna är oslagbara men man känner sig också väldigt annorlunda vid de besöken. Jag bor i ett typiskt “svenskt” villaområde och Rosengård är en del av 70-talets miljonprogram och är än idag segregerat och det råder andra sociala omständigheter. När en ganska svensk familj vandrar runt i Rosengård i ganska uppklädda kläder (tillräckligt för biobesök) känner man sig annorlunda. Men i vilket fall tycker jag väldigt mycket om det, jag tycker om den avslappnade stämningen på falafelhak och återigen. Maten  är fantastik. På ett sätt är det också ett sätt att bryta imaginära gränser och segregation. Mer falafel åt folket!! 🙂

Utan att försöka spoila för mycket om filmen ska jag försöka återge de tankar filmen väckte hos mig. Filmen handlar i korthet om en familj som lever “off grid” eller utanför samhället. De bor i en skog i Alaska där pappan hemskolar dem i både samhällsnyttig lära men också i överlevnadskunskap men efter en rad incidenter behöver de återintegrera i samhället och de ställs inför ett hop av utmaningar.

Det är ett liv som på filmduken ser fantastiskt ut. De jagar, äter djurets kött med stor respekt, sitter runt lägerelden och studerar. Men på många sätt tycker jag den på ett tafatt sätt speglar de erfarneheter jag har haft av friluftsliv. Ibland är naturen oförlåtande och mycket ogästvänlig. Regn kan ösa ner i dagar i sträck och temperaturen kan ofta krypa ner under nollan fram emot hösten. För att rättvist säga något om hur filmen väljer att icensätta ett liv fullt av vildmarksinslag måste vi också inse att filmen inte är en dokumentär skapad för att göra en rättvis beskrvining av hur det skulle kunna vara att leva ett liv off grid. Filmen utspelar sig även under sommarhalvåret, något som faktiskt talar för att filmen gör en mer rättvis spegling av vildmarksliv.  Sommarhalvåret är enklare att klara sig under, inte minst för att nederbörden i ett nordiskt klimat oftast är mer återhallsam under den tiden. Det är också varmare, det är enklare att hålla sig torr och även varm. Dessutom händer ett fåtal incidenter. Men de är få och har en ganska förkrympt plats

Även om sommarhalvåret innebär ett liv kantat av lindrigare omständigheter krävs det att stora delar av sommaren ägnas åt att samla resurer och mat inför vintern. Insamlandet ställs inte i handlingens centrum även om det förvissor skymtar förbi några konservburkar. Problemet med vildmarksfilmer är att de ofta gloriferar och förskönar ett liv i naturen. Visserligen är liv utanför samhället på många sätt enklare, det finns färre tider och passa och vardagliga måsten är inte lika tydliga. Men samtidigt är man utlämnad åt naturen och dess element. Hade filmen gjorts under de regnigaste dagarna på senhösten innan den torra kylan kommit hade deras liv gjort ett annorlunda intryck. Förmodligen ett intryck fullt av lera, regn och kyla. I mina ögon är det njutbart, särskilt med en genomtänkt utrustningslista men frågan är om det hade varit lika tilltalande sett i populärkulturens ögon.

Visserligen är det kanske ganska bra att man väljer att förhärliga vildmarken. Fler kanske väljer att ta sig ut oavsett om det handlar om en skogspromenad eller överlevnadsexpedition. Nåväl, kanske hade det varit bra om det fanns lite mer inslag av svårigheter.

Det som gjorde mig mest fundersam är den otroliga ironin i att leva och tro på ett off grid koncept samtidigt som när man känner för åtnjuta samhällets faciliteter så gör man det. I mina ögon är att ha två åsikter som är så vitt skilda dubbelmoral. Det är även där jag tycker en hardcore överlevnadsinriktad livsstil faller. Att med politiskt motiv välja att avlägsna sig från samhället men att samtidigt ta del av det tycker jag är tvivelaktigt. Men att däremot välja att leva en livsstil som man anser är hållbar och kanske alternativ är ett helt annorlunda scenario. [spoiler] Familjen omvärderar senare sin livstil och inleder istället ett liv jag tycker är väldigt sunt, de bor på en gård där de verkar odla mycket själv och även ta hand ett par djur.

Captain Fantastic var egentlingen en väldigt välgjord film. Jag uppskattade handlingen och den väcker stora frågor på ett rogivande sätt som tilltalar en stor publik.

 

Leave a Reply

