Ett kitt för spinkor

Min flickvän skämtade för ett tag sedan om att hon kallade spinkar, alltså små träflisor som fastnar i skinnet, för spetor. I vilket fall har jag efter barfotaturen blivit offer för en speta. Det var så oturligt att jag fick en liten träflisa precis ovanför undersidans förhårdnader. I min erfarenhet fungerar det väldigt bra att springa helt barfota på flera typer av underlag eftersom fotens undersida gradvis blir hårdare. Men de ytor av foten som inte har markkontakt blir inte hårda på samma sätt och därför är de sårbara för spinkar och spetor.

Men barfota eller ej är spinkar ett problem för den som hanterar ved eller är mycket utomhus. Det är ett ganska oskyldigt problem men sätter de sig otursamt ställe på foten kan det ge upphov till skoskav och därför är det viktigt att ha med sig verktyg för att ta hand om dem.

Jag har med mig Lifesystems TREK first aid kit som bland annat innehåller en pincett. Ett oumbärligt verktyg för att ta ut just spinkar. I mitt reperationskit har jag med mig nål och tråd och nålen är mycket hjälpfull eftersom man kan sprätta upp huden kring spinken för att nå den med pincetten.

Att dessutom kunna använda en del av ett sykit för sjukvård är ett bra sätt att spara vikt och plats i packningen. Viktskillnaden för en extra nål är marginell men att sträva efter att flera delar av packningen går att använda till flera områden är ett bra sätt att spara vikt.

Hoppas ni förbli spinklösa!

Väl mött
/How to go Wild

Leave a Reply

